Park Szczytnicki we Wrocławiu – inny niż znacie

Park Szczytnicki we Wrocławiu to największy i chyba najbardziej znany park we Wrocławiu. Zajmuje obszar 112 ha między starą Odrą a ulicami Wróblewskiego, Kopernika, Mickiewicza, Paderewskiego i Różyckiego. Na pocztówkach i przewodnikach uwieczniona jest Hala Stulecia, pergola, fontanna, Ogród Japoński, iglica, drewniany kościół pw. Św. Jana Nepomucena, czy dumnie sięgające nieba kolumny.

Park Szczytnicki we Wrocławiu

Ale dzisiaj zabieram Was w podróż do „starej części” parku. Nie wiem czy faktycznie jest ona starsza niż wymienione wcześniej miejsca, ale kiedy myślę o tej części partu zawsze przychodzi mi do głowy to określenie.

Gdzie się znajduje to miejsce?

Park Szczytnicki przedziela ulica Mickiewicza. Po jednej stronie stoi Hala Stulecia wraz z znanymi atrakcjami. Tutaj park jest wymuskany, jak spod igły. Jest bardziej znany i częściej odwiedzany przez mieszkańców i turystów. Po drugiej stronie jest moja „stara część”. Równie piękna choć nie ma się wrażenia, że ogrodnicy przesiadują tu każdą chwilę. Jest bardzo zadbana z kwitnącymi o tej porze roku rododendronami i azaliami, ale również łąkę z polnymi kwiatami.

Park Szczytnicki we Wrocławiu

Tutaj rzadziej spotyka się spacerowiczów, rzadziej docierają turyści. Dzięki temu nie trzeba szukać ławeczki aby odpocząć. Można w spokoju posłuchać odgłosów ptaków. Wiewiórki częściej pokazują się prosząc o orzeszki. Można spotkać dzięcioła oraz podglądnąć kaczki na stawie.

I to miejsce było moim celem na piątkową wyprawę z dziećmi.

Zanim odebrałam dzieci ze szkoły zaopatrzyłam się w duży bochenek chleba na wypadek głodnego ptactwa i dzieci :)

Już na początek przywitał nas dzięcioł, który niestety spłoszył się zanim uspokoiłam moją trzódkę :)

Park Szczytnicki we Wrocławiu

Nie musieliśmy długo czekać na następną atrakcję. Pojawiły się wiewiórki, które z zaciekawieniem nas obserwowały. Próbowały wypatrzyć smakołyki, ale niestety nie mieliśmy orzeszków. Dalej poszliśmy nad staw. Gdy tylko usiedliśmy nad brzegiem pojawiły się kaczki. Tutaj do akcji wkroczyły dzieci, które chętnie podzieliły się z nimi pieczywem.

Godzinę później, po obejściu całego brzegu poszliśmy na mały placyk zabaw. Tam, pomimo że ewidentnie przeznaczony dla mniejszych dzieci spędziliśmy blisko 2 godziny.

Po trzech godzinach pobytu w parku postanowiliśmy wrócić do domu.

Sukces:

Tylko jedno spięcie między braćmi.

Postanowienie:

Wrócić z workiem orzeszków i dwoma aparatami fotograficznymi :)

Trochę historii: Park Szczytnicki swoimi początkami sięga 1783 r., kiedy to książę Ludwig von Hohenlohe – Ingelfingen rozpoczął we wsi Szczytniki, będącej jego własnością, budowlę letniej willi wraz z ogrodem francuskim. W ogrodzie usytuowano kręgielnię, ujeżdżalnię, salę bilardową i strzelnicę. W 1789 r. powstał park romantyczny na obszarze 16,5 h z krętymi ścieżkami i strumieniem.W 1860 r. botanik H.R. Göppert propagował utworzenie parku krajobrazowego. W kolejnych latach ogród rozrastał się o kolejne obszary. Zasadzono lasek, na Wężowym Wzgórzu wybudowano sztuczny wodospad, ogrzewaną szklarnię i arboretum. Powstał system grobli łączących stare Szczytniki z Bartoszewicami, po których przebiegały promenady.

Pozostałością po Wystawie Stulecia, w 1913 r., jest Ogród Japoński, Hala Stulecia, Pawilon Czterech Kopuł i pergola.