Panorama Zamku Książ

Zamek Książ – idealny na rodzinną wycieczkę

W ramach akcji rodzinnego relaksu oraz rozpoczęcia letnich wypraw przybliżających nam okolice Dolnego Śląska wybraliśmy się na wycieczkę do Zamku Książ. Nie żebyśmy go nie znali, ale każda wizyta w takim miejscu przybliża nam jego historię oraz pozwala cieszyć oko widokami, podziwiać kunszt architektów, robotników budowlanych i różnego rodzaju rzemieślników i artystów. Dodatkowo rodzinnie spędzamy czas daleko od pokus współczesnego świata.

W związku, że od naszego domu do zamku jest ok. 1,5 h jazdy niespiesznie się zapakowaliśmy do samochodu i ruszyliśmy ku przygodzie. I jak to często bywa kapryśna pogoda zgotowała nam deszcz i pochmurne niebo. Nie poddaliśmy się. Może dzięki temu nie mieliśmy znaczącej konkurencji do zwiedzania. Z parkingu czekał nas mały spacerek przez zamkowy park w niewielkim deszczyku wśród innych zwiedzających oraz wycieczek szkolnych i emerytów.

Do wyboru mamy kilka możliwości zwiedzania. Możemy zwiedzać indywidualnie, wtedy opcji mamy znacznie więcej. Możemy poza zamkiem zwiedzić palmiarnię, tarasy zamkowe, stadninę konną oraz starą kopalnię. My wybraliśmy opcję z przewodnikiem, ponieważ liczyliśmy, że dowiemy się czegoś ciekawego, a przewodnik dodatkowo zwróci nam uwagę na atrakcyjne miejsca w zamku.

Nasza decyzja niestety spowodowała niezadowolenie jednego z naszych synów, który chciał być naszym indywidualnym przewodnikiem. A w zasadzie kierującym nas po zamkowych korytarzach. Na szczęście po 15 minutach, w których musieliśmy się wykazać anielską cierpliwością, nastał względny spokój i mogliśmy rozpocząć zwiedzanie wraz z grupą ok. 20-30 osób.

I tak z przewodnikiem zwiedziliśmy komnaty zamkowe, poznaliśmy jego historię oraz skrócona historię księżnej Daisy oraz tunel, który powstał pod zamkiem w czasie II wojny światowej. Na koniec pożegnaliśmy się z przewodniczką na jednym z tarasów, które mogliśmy zwiedzić już indywidualnie.

My byliśmy zachwyceni. Zmęczeni, bo czas samego zwiedzania z przewodniem to ok. 90 minut + czas oczekiwania na utworzenie się grupy (u nas 15 minut, ale też zwiedzających było dużo).

Czy warto odwiedzić Zamek Książ?

Oczywiście, że tak.

1. To przepiękny obiekt, otoczony zadbanymi tarasami oraz starym parkiem. Już dla samych widoków warto odwiedzić Zamek Książ.
  2. Posiada bardzo ciekawą historię. Często zmieniał właścicieli oraz charakter budowli. Ulegał zniszczeniom. Potem był przebudowywany. Do dnia dzisiejszego trwają prace mające na celu oddać kolejne komnaty i piętra do zwiedzania. Co ciekawe tych prac, mimo że się toczą, nie widać dla zwiedzających.
  3. Z zamkiem wiążą się ciekawe losy ich mieszańców w szczególności Księżnej Daisy i Jana Henryka XV. Zresztą Księżna Daisy sama w sobie jest szalenie ciekawą osobą. Jako dziewczynka była wielbiona przez swoje otoczenie. Podczas świetności zamku o mieszkańców dbało ok. 500 osób służby. Księżna jednak umarła w samotności, pozbawiona majątku. Swoje losy i przemyślenia spisała w książce „Lepiej przemilczeć”.
  4. W zamku organizowane są różnego rodzaju imprezy, o których można poczytać na stronie intranetowej zamku. Z jednej strony mogą one uatrakcyjnić nasz pobyt w tym przepięknymi miejscu, albo wręcz przeciwnie. Warto więc sprawdzić co słychać w temacie.

Dla planujących wycieczkę do Zamku Książ

1. Warto wybrać się do Zamku Książ w porze kwitnienia rododendronów. W drodze do zamku mijamy stary park, który obfituje właśnie w bardzo stare i ogromne krzewy rododendronów. W maju przepięknie kwitną. To dodatkowo dodaje uroku miejscu.
  2. Dla zmotoryzowanych turystów przygotowano płatny parking. Warto z niego skorzystać.
  3. W ramach biletu do zamku możemy zwiedzić Palmiarnię, która znajduje się kilka kilometrów od zamku. Bilet do Palmiarni można wykorzystać jeszcze przez 12 miesięcy od zakupu. Ale z własnych doświadczeń wiem, że jak nie zrobi się tego od razu to często nie wraca się do tej możliwości.
  4. Istnieje możliwość kupienia biletów przez internet na stronie zamku
  5. Zamek jest bardzo popularną atrakcją. Warto wybrać się do niego w porze rannej lub w tygodniu.
  6. Zwracajcie uwagę na oznakowania na drodze, bo opiekujący się zamkiem nie zapewnili jasnych i dużych tablic kierujących nas na parking zamkowy. Można przeoczyć zjazd z głównej drogi.
  7. Na terenie zamku do dyspozycji zwiedzających są hotele oraz restauracje.
  8.  W zamku można robić zdjęcia bez lampy błyskowej bez dodatkowych opłat.
  9. Niestety nie zauważyłam udogodnień dla rodzin z dziećmi w wózkach.

Zamek Książ – galeria

Zamek Książ - tytuł

Zamek Książ - lew
Jeden z dwóch lwów strzegących zamek
Zamek Książ - jedna z rzeźb przed zamkiem
Jedna z rzeźb przed zamkiem
Zamek Książ - widok na tereny przy zamku z jednego z okien zamkowych
Widok na tereny przy zamku z jednego z okien zamkowych
Zamek Książ - kominek
Kominek
Zamek Książ - patio
Patio
Zamek Książ - uroczy zakątek
Uroczy zakątek. Widok z okna zamkowego
Zamek Książ - widok na taras z ogrodem
Widok na taras z ogrodem
Zamek Książ - widok na zamek
Widok na zamek
Zamek Książ - rzeźba w ogrodzie
Rzeźba w ogrodzie
Zamek Książ - widok na zamek z ogrodu
Zamek Książ – widok na zamek z ogrodu

Warto również odwiedzić zamek Bolków. Zupełnie inny klimat. Tutaj cofamy się do czasów rycerzy.

Bolków - wejście do zamku
Bolków – wejście do zamku

2 myśli na temat “Zamek Książ – idealny na rodzinną wycieczkę

1. Zamek Książ jest na prawdę imponujący. Tak się zastanawiamy nad nim w tę sobotę, tylko nie wiem czy się uda bo w planach mamy skalne miasto w Czechach. A jak pisze jakieś 2 godziny to pewnie minimum a w tak pięknym miejscu to nawet więcej by się chciało. No i nie chodzi nam tylko o zaliczenie zamku. Muszę jeszcze nad tym pomyśleć choć Wasze zdjęcia kuszą :)

1. Przy pięknej pogodzie warto pospacerować po zamkowych tarasach oraz parku. W cenie biletów będziecie mieli również wejściówkę do Palmiarni, która jest położona niedaleko od zamku. Palmiarnia również warta obejrzenia, choć my tym razem jest nie zwiedziliśmy z racji braku czasu. Natomiast skalne miasto jest wspaniałe i zachęcam do jego obejścia. Jednak naszej rodzinie ostatnia wizyta zajęła prawie cały dzień łącznie z dojazdem z Wrocławia.
      Ten plan zwiedzania fajnie byłoby rozbić na dwa dni. Trudna decyzja co zrobić. Oba miejsca są przepięknie :)